Vissza

NYERŐMAGYAROK.eu - Az ember a siker mögött

 Nyitólap  Rólunk  Médiatár  Mesetár  Kapcsolat  Archívum 

Trafó Kortárs Művészetek Háza

Budapest

Helyzetbe hozzák a művészeket

Milyen előadásra kapja fel a fejét a mai műkedvelő közönség? A magyarokat nyilván nem a párizsi középosztályt sújtó problémák fogják lázba hozni, ahogy a franciákat sem az érdekli, mi a helyzet például a magyar önkormányzatisággal. Mindenki a saját közegét, a helyi szintű problémákat akarja látni a színpadon, a kivetítőn, az előadóban. Ez azonban nem volt mindig így. Korábban, a bipoláris világ adta rendszerben egyszerűbb volt művészeti értéket képviselni, hiszen a két rezsim elég markánsan megjelölte a határvonalakat. Azt láttuk, amit a rendszer elénk rakott.

Aztán a kilencvenes évektől nemcsak a politikai ideák, hanem a kulturális eszmék is szépen lassan elkezdtek széttöredezni: szabadon színre vihették az alkotók a gondolataikat, megjelentek a lokális kérdések. Közben persze – az eltelt negyven év hatására – a nyugat- és közép-kelet-európai országok gondolkodásmódja, művészetfelfogása között különbség keletkezett, ami a helyi értékválságok hatására csak még nagyobbra duzzadt.

Trafó Kortárs Művészetek Háza
Szabó György: Csak szívós munkával lehet egymáshoz közelíteni az eltávolodott európai kultúrköröket

A Trafó kávézójában találkozunk az intézmény menedzser igazgatójával, a lépcsőkön fel-le járkálnak a művészek, pezseg az élet, a falakon tömérdek plakát hirdeti a soron következő tánc-, vagy színielőadást. A Nyugattól való, úgy nevezett lemaradásnak még csak nyoma sincs a Trafóban. Szabó György azt vallja, csak szívós munkával lehet egymáshoz közelíteni az eltávolodott európai kultúrköröket, ennek példázata az a tizenhat sikeres brüsszeli pályázat, amit a Trafó már magáénak mondhat. A csatlakozás évében, 2004-ben rögtön hat projekttel nyertek, jelenleg kettő program fut, a harmadikat nemrég fogadta el az EU.

A [DNA] Departures and Arrivals sem ma kezdődött, a program már a harmadik körét éli. Eleinte az együttműködés a brüsszeli PARTS tánciskola növendékeire fókuszált, ahová a világ minden tájáról érkeznek tanulók. A képzés végeztével a program segítette őket, hogy munkát kapjanak és bemutathassák darabjaikat az európai színtéren.

Az ötlet tovább fejlődött: egyrészt ma is a PARTS növendékeiből kerül ki a fókuszcsoport (6-8 koreográfus), innen jönnek Magyarországra a művészek, mint például a belga Benjamin Vandewalle, aki ezúttal vakoknak is élvezhető koreográfiát készít énekkórusok bevonásával. De a brüsszeli iskola mellett a marginális területen fekvő országokat is helyzetbe akarják hozni, és a projektbe beemelnek helyi táncoktatást folytató intézményeket, mint a Budapesti Tánciskola. A Panoráma csoport magyar koreográfusai az együttműködésnek köszönhetően azért kaphatnak támogatást, hogy alkotásaikat elkészítsék és meghívó esetén külföldre is kivihessék. Így több olyan magyar művész kap munkát, akik itthon hiába reménykedhetnek pályázati pénzek elnyerésében.

Trafó Kortárs Művészetek Háza
A Trafó 16 brüsszeli pályázatot tudhat maga mögött. Nem kis szerepe van ebben Szabó Györgynek.

A sikeres társulás ellenére Szabó György úgy véli, ez lesz az utolsó projektjük ebben a témában. Az új EU-s pályázatok a Creative Europe Programban már más szellemiségre vonatkoznak, azokat a modelleket támogatják inkább, amik a piac felé mozdítják a finanszírozásokat, mert az EC által képviselt új értékrendszer csökkenteni szeretné az állam szerepét a kultúra finanszírozásában.

A [DNA] egy fiatal generáció pályakezdését segíti, de emellett a közönség és művészek közti párbeszéd fejlesztésére is komoly hangsúlyt fektet. A művészet iránti érdeklődés gyengülése a mai változó világ nagy kihívása. Szabó György reméli, hogy sikerül átvészelni a kor kihívásait, és a jövőben is tudnak sikeresen pályázni a magyar tehetségek felfuttatásáért.

 


Hétköznapi hősöket toboroznak a jövőnek
Színház digitális bennszülötteknek
Mozgásba hozzák Európa diákjait
Fel kell rázni a fiatalokat!
Az Ormánságra nyitják Európát
Veszprémiek a vendéglátás jó híréért
Meg kell előzni
a tanárok kiégését

Labor az online fogyasztói jogokért
Nívós klubok ha összefognak
Miskolci filmfesztivál: európai rangra emelve
Megéri helyben maradni
A hajléktalanság közös probléma
Artcycling: újrahasznosítás művészi fokon
Kudarckerülőből hasznos munkaerő
Az önkéntesség sorsfordító is lehet
Üzenet a hajókonténerből
Le a műanyaggal!
Számít a saját történelmed!
Vissza a földekre!
Művészet, másokért
Nézz szembe az űrrel!
Zöldséget a közösből
Bántalomra oltalom
A kommunizmus igazi arca
Előny a hátrányból
Közösségteremtő mozgás
Magyar zsonglőrök az élvonalban
Változni kihívás
Több van benned, mint gondolnád!
Együtt a fiatalság
Inaktivitásból proaktivitás
Fiatalok a roma integrációért
Megnyílik előttük a világ
Egy nyelvet beszélnek
A Kárpát-medence édenkertje
A Biodiverzitás Fővárosa
„Kisolimpia” nagy tervekkel
Útmutatás az élethez
Szemléletváltás a fogyatékosságügyben
Döntést hozni tudni kell
Ötletelj, vállalkozz!
A méhészeti workshoptól az üvegfújásig
Történetmeséléssel az önkép fejlesztéséért
Utazás az őskorba
Új idők új szele a cirkuszban
Élen táncolnak
Cukrászatban utazik
Legyen újra trend cukrászdába járni!
Fenntartható múzeumügy
Teret nyer a rövidfilm
Az ellenállás kultúrája
Valós érték a mozivásznon
A zongora Európája
Együtt a városfejlesztésért
Művészettel a szemét ellen
Izgalmas sci-fi műfordítások
Nyert a For Real
A magyar animáció Európa térképén
Igazi hősök a piros orr mögött
Az ukrán dalkincs újra felfedezése
Európa, ahogy a nők látják
Az önkifejezés felszabadít
A kisebbségek hangjai az Unióban
Impresszum| Jogi nyilatkozat| Cookie-tájékoztató| Kapcsolat